Nemotivirani prodajniki? Nagrada tega ne bo rešila.

Ko sem "pogooglal" besedno zvezo "vodenje prodaje", mi je v oči padel članek ge. Sabine Petrov z naslovom Najpogostejše napake pri vodenju prodaje, ki je odličen, saj za spremembo od številnih člankov in intervjujev v medijih govori o praksi in konkretnem stanju v prodajnih oddelkih naših podjetij.
Na kratko bi komentiral poudarek članka o negativni oceni področja nagrajevanja. Članek navaja, da se prodajniki najmanj strinjajo s trditvami:
  1. Vsak v prodaji pozna nagrado in sankcijo za preseganje oziroma nedoseganje prodajnih ciljev.
  2. Nedenarne nagrade so prilagojene željam posameznika.
  3. Vodja jasno razloži, zakaj sem oziroma nisem prejel nagrade.
  4. Finančno nagrajevanje je neposredno vezano na individualne rezultate dela oziroma doseganje ciljev
Vedeti sicer moramo, da pri vseh raziskavah zadovoljstva zaposlenih področje nagrajevanja običajno dosega nižje ocene in nič ni narobe s tem. Zaposleni upajo, da bodo s tem vplivali na kakšno povišanje nagrad, kdo bi jim zameril :)
A vendar so navedene trditve konkretne in odlično zastavljene, nizko strinjanje z njimi pa ni za metati v isti koš, kot "splošno jamranje nad plačami". Zakaj?
Ker v bistvu ne govorijo o višini plač, ampak o korektnosti in t.i. higieni.
Teorija vodenja ljudi pozna strica Herzberga in njegovo motivacijsko higiensko teorijo (nisem našel slovenskega članka), ki v osnovi pravi, da dejavniki, ki človeka motivirajo niso isti kot tisti, ki ga demotivirajo. Recimo, slabi odnosi na delovnem mestu nas demotivirajo, nadpovprečno dobri odnosi pa nas ne motivirajo. Navidez brezvezna trditev, zato poglejmo primer. Zaposlenim je sicer super, da so v podjetju nadpovprečno odlični odnosi (pogovori, kave, druženja ipd.), a zaradi konkretno tega se ne bodo ekstra potrudili pri zahtevnih nalogah.
Bolj pomembno za praktično vodenje in nagrajevanje ljudi je njegova trditev, da je motiviranje lahko šele nadgradnja higiene. To pomeni, da morate najprej poskrbeti, da ni dejavnikov, ki bi demotivirali, šele potem lahko svoje ljudi motivirate z motivatorji. Ja in, porečete?
Nerazumljen sistem nagrajevanja ne deluje!
Sedaj prihaja šok - to pomeni, če vaši zaposleni dojemajo sistem nagrajevanja kot nedefiniran, neobjektiven (ali celo nefer), nagrade oz. sankcije sploh ne delujejo. Glede na zgornje trditve oz. zanikanje teh trditev s strani prodajnikov lahko ocenimo, da je ogromno truda in denarja za njihovo nagrajevanje v teh podjetjih praktično vrženo stran.
Povedano drugače, sistem nagrajevanja mora bit:
  1. enostavno in razumljivo zastavljen ("manj je več"),
  2. jasno definiran do potankosti (denar je občutljiva zadeva),
  3. večkrat skomuniciran (vsak nesporazum je lahko usoden)
  4. predebatiran (da je ja vse jasno in "pošteno"!),
šele potem lahko sploh deluje. Prva točka je pomembna, da točke 2-4 niso prezahtevne.
No, dajmo sedaj komentarje in vprašanja! In posredujte povezavo svojim nadrejenim, tole je potrebno popraviti.
P.S. Za vodje - Ne mecite denarja stran za nagrade, ki ne delujejo! O tem drugič, če bo kdo kaj komentiral. Mimogrede, še prijaviti se vam ni treba, samo spodaj pritisnite na "xx komentarjev".

2 komentarja:

Unknown pravi ...

Dober (uvodni) članek ga. Petrov. Škoda da ni bolj podroben. Prav tako zelo dober blog Blaža Mertlja.


"Flashi":

. ali smo že "prepametni" za klasične redne zaposlitve?
. ali so delodajalec - delojemalec še v razmerju "lastnik podjetja - zaposleni"?
. koga bi podjetja rada zaposlila - podjetjne ali nepodjetne?
. ali enako motivirati podjetne ljudi (podjetnike torej) in nepodjetne? Kakšna je razlika med njimi?

Prevelikokrat vidim, da motivacijo lastniki podjetij v večini zlorabljajo: če že dosežeš nek plan, ti z muko dodelijo "nagrado" in obratno.


Menim da je slaba (neučinkovita) motivacija katastrofalna za podjetja (posebej za človeški kapital) zaradi:

. Motivacija je pri nas nekaj, kar je bolj podobno presuri in dresuri, kot pa ulivanju elana - mar ne?
... menim, da je to nekako mix starega sistema in "novega".Prav tako se ta mix še zmeraj nanaša na odnost ljudi do "privatnikov" in prav tako do "redne-stabilne-zaposlitve".

. Ali je idndividuano nagrajevanje sploh še smiselno in v kolikšnem razmerju?
... Ali je lastnikom oz. "managerjem" sploh še v interesu imeti individualce, med tem, ko so slabo prebrali neka o timskem delu i nse razgalijo - kako so timski?!?
... ali ne bi bil rezultat boljši, če bi naštelali motivacijo na time?

. Prakse, da se o plači ne govori?!?
... D'!!! Smo working fammily pa to skrivamo med sabo?! Zakaj jaz ne bi mogel vedeti kje sem ga polomil v primerjavi z bolje plačanim sodelavcem? In obratno. Kako naj cenim (cenim = ocenim) če sem zmeden, ko med malicami kaj "polovičnega" (ali še polovično ne) "pricurlja ven".

. Neznanju lastnikov podjetij (nestrokovnost).
... Tisti, ki si niti ene npr. Amazon knjige ni prebral na to temo nima kaj izvajati ukrepe. So običajno preboleči za "odjemalce". Ti se potem raje "umaknejo" (gredo drugam). Ali vedo lastniki in "managerji": ali ima prodajnik vsa razpoložljiva sredstva in vire za doseganje zastavljenih ciljev? Kdo jih je zastavi in zakaj (največkrat kar na osnovi stroškov)? Ali je prodajnik sam " v poslu"?

. Ne-komunikaciji v podjetjih.
...Ljudje se v podjetjih premalo kvalitetno pogovarjajo izven t.i. prime-timea in prevečkrat z galvo v zemlji - na malicah in pd.


Učinkovitost in transparetnost bi moralo prevladovati. Slediti bi moralo merljivost in jasnost merilnega sistema. Prav tako NE-STRAH ne sme zaostajati (če sem naredil nekaj narobe bi moral imeti varnostni občutek, da me bo "nekaj/nekdo popravil"... in bo potem do nadaljenga vse spet OK.

V tej smeri sem razumel tvoj komentar.

Matjaž Kovačič pravi ...

Sistem mora ob tem biti tudi iskren. Če nekdo preseže plan, naj ga podjetje časti, naj ga povzdigne. V veliko primerih finančna nagrada sploh ni pomembna. V podjetjih, kje je veliko prodajnikov, se bodo posledično začeli borit za tisto sliko na steni "man of the month". Ker če nam je prodajnikom do česa, nam je do tega, da izstopamo. Kdor se s tem ne strinja, zagotovo ni prodajnik.

Torej, izpsotavite svojega zmagovalca, ne da mu potihem izplačate nagrado, nato pa za nasednji mesec dvignete plane z mislimi, da jih je presegel samo zato, ker so bli postalvjeni prenizko.

Ne bodite samo iskreno jezni, ko plani niso doseženi, pač pa tudi iskreno navdušeni, ko so.