Kako se odzvat na različne potrebe? (Avtor: Piotr Bizior; www.bizior.com) |
Po principu
Solution Sellinga® obstajajo
trije nivoji potreb. Na trgu boš našel tako ljudi, kupce kot
organizacije na vseh treh nivojih. Ključna naloga prodajnika in vseh ostalih
vpletenih s kupcem je, da se tega zavedajo in prilagodijo temu svoje
prijeme. Prijemi se razlikujejo glede na nivo v katerem se potrebe
nahajajo.
Zakaj bi nas to zanimalo? Vodilo Solution Sellinga® je, da brez bolečine ni spremembe (No pain, no change). Ljudje se srečujemo z mnogimi problemi, ki so večinoma lahko učinkovito rešljivi. Če jih ne rešimo, ti problemi postanejo boleči. Še sploh, če neposredno vplivajo na opravljanje kakšnih pomembnih aktivnosti. In potrebe nekako nakazujejo, kaj je potrebno, da bi se nek problem rešil. Torej, problem povzroča bolečine, rešitev zanj pa nakazujejo potrebe. Kratek uvod, da bo spodnji tekst lažje razumljen.
Torej kot smo
rekli, trije nivoji potreb:
- Latentna bolečina
SSKJ: laténten
-tna -o prid. (ẹ̑) ki obstaja, a se na zunaj (še) ne opazi, ne
vidi; prikrit, skrit: latentni problemi; latentna kriza; človekove
latentne lastnosti;...
Latentna bolečina
je torej skrita bolečina. Ti kupci o svojih problemih ne želijo
govoriti, tudi ko je bolečina že očitna. A v tem se skriva ključ
do pravilne rešitve.
Obstajata dva
primarna razloga, da neka bolečina ostaja latentna: ignoranca
in racionalizacija. Ignoranca pomeni, da se oseba ne zaveda
problemov, med tem ko racionalizacija pomeni, da se problema sicer
zaveda, a ne verjame, da obstaja rešitev (lahko da je problem
že poskušal reševati, pa mu ni uspelo). Na tem nivoju kupci
pogosto racionalizirajo potencialne rešitve kot predrage,
komplicirane, rizične,...
Kar je za te kupce
značilno je, da aktivno rešitev za probleme, ki jim povzročajo
bolečino, ne iščejo. Kljub temu, da bi bili le-ti lahko zelo
učinkovito rešeni (vsaj večina). A se raje zaposlijo s povsem
nepomembnimi operativnimi nalogami, ki dajejo vtis, da „se dela“.
Glavna naloga
prodajalca je, da pomaga kupcu se začeti zavedati in priznati svoje
probleme. Če se kupec ne zaveda, da ima problem, ki mu jo lahko
vaša rešitev reši, je prva naloga prodajalca, da proda problem.
- Priznana bolečina
Kupci so se
pripravljeni pogovarjati o problemih, težavah ali nezadovoljstvu s
trenutno situacijo, ki so vzrok za bolečine. Kupci torej priznajo
probleme, a ne vedo, kako bi
jih rešili ali pa kako se lotiti reševanja. Torej jih še
ne rešujejo.
Tako je v poslu
mnogo področij, za katera se vsi zavedajo, da bi morali biti v njih
aktivnejši, a niso (na primer širjenje na tuje trge). Zakaj?
Najpogosteje zato, ker nimajo jasne vizije, kaj narediti oz. kako se
tega lotiti (kako zagnati).
Prodajalec mora
pri takem kupcu popolnoma diagnosticirati problem in kreirati
vizijo rešitve v takšni meri, da jo kupec v popolnosti razume
in se vidi kot sposobnega jo speljati (implementirati).
- Vizija rešitve
Kupec sprejme
odgovornost za rešitev svojih problemov in si lahko predstavlja,
kaj je potrebno za izvršitev. To je akcijski nivo. Vendar je potrebno biti zelo pazljiv. Vizija ni nujno pisana na kožo vaši rešitvi. Zato je potrebno ločiti dve situaciji - ko si kot prodajalec sodeloval pri kreiranju rešitve in ko nisi (si zgolj prejel povpraševanje).
Če si v gradnji vizije sodeloval, moraš kot prodajalec mora
takemu kupcu nuditi oporo v tej viziji, v kolikor nisi in vizija ni naklonjena tvoji rešitvi, pa je edino zagotovilo za posel preoblikovanje vizije. Največja napaka, ki jo naredijo
prodajalci pri takem kupcu je, da domnevajo, da imajo visoko
verjetnost prodaje samo zato, ker je kupec psihološko že v
„nakupnem“ stanju, sami pa ali ne preverijo ali pa ne znajo preveriti, če je kupčeva vizija naklonjena njihovi rešitvi ali ne.
Za konec –
potrebe se pri kupci nahajajo v vseh treh nivojih. V prvem nivoju je
tako glavna naloga spodbuditi kupca v zavedanje o problemih in
njihovem priznanju. V drugem nivoju je glavna naloga priznanje
problema s strani kupca in začrtati pot do vizije rešitve. V
tretjem nivoju so prijemi usmerjeni v kreiranje ali pa preoblikovanje
vizije, kaj bo kupec lahko počel drugače po implementaciji neke
rešitve.
Vir: New Solution Selling
Matjaž Kovačič
Vir: New Solution Selling
2 komentarja:
Pod latentno bolečino navajaš "ignoranco" verjetno kot prevod angleške besede "ignorance", ne? Ni morda boljši prevod "nevednost"?
Ja, verjetno bi to bil boljši prevod. A je prav v ta namen kasnejša razlaga. Koneckoncev, beseda je beseda, pomen je tisto, kar šteje.
Objavite komentar