Za uspeh potrebujete lastno prodajno mrežo

Že nekaj časa moramo vsa podjetja, ki iščemo odgovore na sodobne izzive, iskati nove trge, ne samo izven Slovenije, tudi izven tradicionalnih Evropskih trgov. To pa ni enostavno, saj je vsak trg drugačen - poslovni običaji in okolje so drugačni, konkurenti in pričakovanja kupcev prav tako. Vse skupaj pa se kljub internetu in prometnim povezavam še vedno dogaja "daleč od oči" in večino težav, ki nas na tujih trgih čakajo in nam nameravajo pošteno otežiti delo, sploh še ne poznamo. Seveda nas večina priznava nujnost lokalnih predstavnikov, ki obvladajo specifike oddaljenih trgov, a izgradnja lastne prodajne mreže sploh ni preprosta, niti poceni.

Različni modeli


Ko govorim s številnimi direktorji slovenskih izvoznikov, jih je večina svojo mednarodno pot ponavadi pred desetimi ali več leti začela na mednarodnih specializiranih sejmih. Tam lahko pokažemo svoje izdelke in zainteresiranim potencialnim partnerjem ali kupcem zadeve tudi razložimo, ob osebnem stiku pa vodilni strokovnjaki neposredno pokažejo svoje kompetence in predanost poslu.

Korist takih aktivnosti so vedno tudi videli v tem, da na takih sejmih srečajo tudi potencialne partnerje oz. agente ali druge vrste zastopnikov, ki v naši ponudbi vidijo priložnost za posel. Pogosto zaradi naše resnoti, kvalitetnih izdelkov in relativno ugodnih cen, včasih pa tudi zaradi naše pomanjkljive prodajne usposobljenosti. Predvsem to zadnje jim je omogočalo, da so z našimi podjetji vzpostavili poslovne odnose, v katerih so imeli zelo dober nadzor nad informacijami in aktivnostmi in s tem tudi veliko prednost pred proizvajalcem. Veliko takih odnosov ni predstavljalo prave lastne prodajne mreže in posledično ni izpolnilo pričakovanj - no, vsaj ene od strani.

Bogatejša podjetja z večjim naborom kadrov so vzpostavila lastna predstavništva, kjer so postavila svoje vedje in zaposlila lokalne strokovnjake. Seveda pa so tu investicije večje, kljub morebitnemu boljšemu nadzoru nastopajo druge težave. Tudi tu velikokrat specialnih vodstvenih znanj in izkušenj hitro zmanjka.

Nekaj je tudi podjetij, kjer sem imel priložnost spoznati uspešne modele, ki so podobni tistim iz uveljavljenih mednarodnih podjetij, ki mednarodne prodajne mreže že desetletja razvijajo. Ta podjetja so predvsem uspela pridobiti znanja in izkušnje iz mednarodnega poslovanja in z uporabo teh razviti lasten uspešen model in uporabiti dobre prakse iz najboljših podjetij.

Uspešna lastna prodajna mreža


Prava lastna prodajna mreža se tako lahko imenuje šele takrat, ko:
  1. prodajniki pristopajo na trg z enotnim, razdelanim prodajnim pristopom, ki odkriva prave priložnosti, odkrije in obdela odločevalce in vnovči naše prednosti,
  2. in so resnično usposobljeni za uspešno prodajo oz. izvajanje tega pristopa,
  3. imajo jasno razdelano kakšno podporo in pod katerimi pogoji jo prejmejo iz centrale,
  4. imajo jasno razdelan tako letni prodajni kot tudi operativni načrt po mesecih/tednih in
  5. jih redno spremlja in vodi šef prodaje iz centrale, ki ima popoln vpogled v njihovo uspešnost. 
Kje in kako so organizirani logistično ti prodajni predstavniki je sicer pomembno, a je lahko kar različno - pač glede na specifike podjetja, dejavnosti in trgov. Pomembno je implementirati gornja načela, kako, pa vam pomagajo strokovnjaki za to.

Pasti in nasveti


Ljudje so ključni, sistem še bolj. To je res. A nikar ne razvijmo iz tega fatalnega, loterijskega odnosa, češ vse je odvisno ali imamo srečo pri pridobitvi pravega človeka. Povem vam, še važneje je, da vemo, kaj mora zastopnik točno delati in koliko ter da jasno vidimo, ali je pri tem uspešen. Vedno ne bomo imeli sreče in tudi ni vedno situacija črno-bela - nimamo samo dobrih in slabih prodajnikov ampak je velika večina nekje vmes. Takrat je sistem, ki omogoča merjenje in ukrepanje, ključen za uspeh.

Imejte jasno strategijo - idejo, kako boste osvojili posamezni trg. Ni nujno, da je prava, samo da je jasna. Potem jo skomunicirajte prevečkrat. Šele ko se vam bo zdelo, da jo že tretjič vsakomur razlagate, bo morda dovolj. Vsekakor pa predvidite, da je strategija lahko napačna in bodite odprti za povratne informacije. Ne pozabite, vsak uspeh se ponavadi začne z neuspehom. Hitro se učiti in prilagajati je vseeno bolje, kot zapraviti mesece ali leta, da najdemo pravo strategijo doma, če je to sploh mogoče.

Ne izumljajte tople vode. Čeprav večino napisanega že veste oz. vam je zadeva povsem jasna, ne zapravljajte svoje dragocene energije in denarja na napakah, ki jih ne potrebujete - saj so jih drugi naredili že za vas. In veliko dobrih praks vam lahko prinesemo specialisti, ki smo pomagali desetinam različnih podjetij v podobni situaciji, kot ste vi. Nenazadnje od prodajne mreže ne pričakujete zabave, ko jo boste gradili à la naredi-si-sam, ampak rezultate - in to že čez pol leta!

2 komentarja:

Unknown pravi ...

Strinjam se z zapisanim Blaž, vendar bi dodal eno praktično in zelo pomembno definicijo. Potrebno je razdelati in prilagoditi Komercialno filozofijo, ki se zaradi poslovno-kulturnih razlik precej razlikuje od načina odločanja kupcev na domačem trgu.
Naj navedem primer, ki bo razumljiv širši javnosti - BMW serije 5. Komercialna filozofija podjetja v tem pogledu je nam laikom, ki jo lahko opazimo od daleč izjemno jasna. Kdo je njihov kupec:
- starost med 35 in 55 let
- osebni standard - poslovnež z družino in strastnim športnim hobijem
- dosti časa preživi v avtu, zato potrebuje varnost, udobje, vse elektronske pripomočke ter konektorje na svoje naprave, iPhone, iPod, etc. in tudi izgledati mora športno ter modno
Skoraj bi lahko dejali, da prodajni strokovnjaki vedo ali njihov kupec rad pije kavo s sladkorjem ali brez.
Seveda boste dejali, da ste opazili tudi drugačne lastnike takšnih vozil? Res je to pa so kupci, ki želijo biti podobni njihovemu "modelu iz komercialne filozofije", nekateri so celo prepričani, da tako izgledajo, fit in moderno.
Doseči ustrezno komercialno filozofijo, pomeni kontrolirati prodajo na trgu, kajti danes vstopiti na trg ter porabiti tri leta zato, da se bomo naučili je lahko za prenekatero podjetje celo usodna odločitev.
Naloga ni enostavna, tako se tudi jaz strinjam, da je najbolje poiskati pomoč strokovnjaka izven svojega podjetja, saj je njegov pogled "out of the box", ključen za uspešno postavitev Komercialne filozofije.

Unknown pravi ...

g. Andolšek,

zagotovo drži, da je treba vedeti, komu želimo prodajati in kaj - ta "komercialna filozofija" se običajno imenuje prodajna strategija.
Drži pa, da je najboljša strategija tista, ki jo uspemo izvajati. Gornji članek govori bolj o izvajanju. Imeti usposobljeno in upravljano izvedbeno ekipo je pri prodaji zahtevnih poslovnih (B2B) rešitev obvezno za uspeh.